USAHA JAYA BAKTI

Sekolah Menengah Kebangsaan Sultanah Bahiyah menjadi sekolah berprestasi tinggi peringkat kebangsaan pada tahun 2013

Sunday 25 September 2011

KATEGORI VANDALISME

Vandalisme merujuk perlakuan merosakkan harta awam secara sengaja.Perbuatan ini sering dilakukan oleh golongan remaja yang bermasalah.

Vandalisme terbahagi kepada tiga kategori.Kategori pertama ialah vandelisme perlakuan mencari keuntungan .Dalam kategori ini vandelisme dilakukan dengan tujuan mendapatkan hasil,contohnya dengan mencuri wang dari peti telefon awam.Kategori kedua ialah vandalisme dendam yang melibatkan perbuatan seperti merosakkan pondok telefon.Hal ini dilakukan untuk meluahkan rasa marah dan tidak puas hati terhadap sesuatu.Kategori ketiga ialah vandalisme grafiti yang melibatkan perbuatan menconteng tembok,papan tanda jalan,dan sebagainya.Dalam kategori ini,pelaku meluahan rasa bebas dan mendapat kepuasan diri daripada perbuatan mereka.

Vandalisme merupakan perbuatan antisosial yang menimbulkan kesulitan kepada masyarakat.Untuk menangani gejala ini,pelaku wajar dikenakan hukuman yang berat.

Pada pendapat saya,kegiatan vandalisme dalam negara ini semakin menjadi-jadi.Cara untuk menangani masalah ini ialah ibu bapa sepatutnya mengawasi setiap perlakuan anak-anak mereka supaya tidak terjebak dalam masalah ini.Karangan ini saya dapati dariapada buku "KARANGAN MANTAP".

No comments:

Post a Comment