USAHA JAYA BAKTI

Sekolah Menengah Kebangsaan Sultanah Bahiyah menjadi sekolah berprestasi tinggi peringkat kebangsaan pada tahun 2013

Friday 29 April 2011

DI MANA ADA KEMAHUAN DI SITU ADA JALAN

Peribahasa ialah    susunan kata-kata yang tetap dan mengandungi pengertian yang tertentu.Pada umumnya, peribahasa digunakan untuk memberikan pengajaran,teladan,dan teguran yang sopan.Perbahasa yang berbunyi "di mana ada kehendak di situ ada jalan adalah contoh peribahasa melayu.Peribahasa ini bermaksud berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapatkan apa yang dikehendaki.
Peribahasa ini berkait rapat dengan kisah Khairil.Khairil berasal dari keluarga yang miskin.Dia dan keluarganya tinggal di kampung pinang di daerah klang.Dia bersekolah di smk seri Melati di kampung itu juga.
Dia berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapatkan keputusan yang cemerlang di setiap peperiksaan mahupun ujian.Untuk mendapat keputusan yang cemerlang dia sentiasa mengulang kaji dan memberi fokus semasa gurunya mengajar.
Khairil juga berpegang pada prinsip "Usaha tangga kejayaan".Oleh itu dia berusaha bersungguh-sungguh untuk mmendapatkan keputusan yang cemerlang.
    Khairil juga ingin melanjutkan pelajarannya ke Universiti supaya dapat mengubah nasib keluarganya.Dia juga berpendapat bahawa 'ilmu pelita hidup".
    

No comments:

Post a Comment