USAHA JAYA BAKTI

Sekolah Menengah Kebangsaan Sultanah Bahiyah menjadi sekolah berprestasi tinggi peringkat kebangsaan pada tahun 2013

Friday 8 July 2011

kebaikan bersukan

        Dalam zaman yang serba moden, bersukan bukanlah perkataan bani dalam kehidupan kita. Bersukan bermaksud satu aktiviti yang memerlukan ketandasan atau kemahiran serta tenaga untuk berhibur atau bertanding. Setiap orang mencari pelbagai cara untuk bersukan.

        Seseorang yang teriibat dalam sukan seperti berenang, berbasikal, berjoging dan sebagainya. Peredaran darah akan menjadi lancar dan beratur seirta berpeluh. Ini dapat mencergaskan badan kita dan mencerdaskan otak seseorang.

        Sedia dimaklurnkan, seseorang yang sentiasa bersukan dapat disemaikan sifat-sifat mumi seperti bertoleransi, bertanggungjawab, bekerjasama dan sebagainya. Dalam pada itu, bersukan juga dapat menghiburkan diri dan melepaskan lelah selepas bekeija atau belajar sehari suntuk.

        Justeru itu, kebanyakan orang menjadikan bersukan sebagai satu cara mengisi masa lapang yang dapat mengelakkan din daripada kes jenayah.Tambahan pula bersukan juga dapat mengeratkan hubungan antara satu sama lain dan dapat membentuk satu masyarakat yang aman sentosa.

        Bersukan juga merupakan satu cara mencungkil bakat para belia untuk menjadi atlit-atlit yang terkenal. Seterusnya, bersukan dapat memenuhi kepuasan diri dan menharumkan nama negara dengan memenangi pertandingan.

        Pada keseluruhannya, bersukan mempunyai banyak faedah. Semua lapisan masyarakat perlu digalakkan untuk menjamin kesihatan diri, mengharumkan bangsa dan nusa. 

No comments:

Post a Comment